onsdag, januari 09, 2013

förskolan och faser

Ett par veckor före jul, när Melker var 14 månader, började inskolningen på förskolan. Vi hade tur, fick plats på en nyöppnad förskola, tio minuters promenad hemifrån. Vi hade inte ens sökt platsen och hade inte vågat hoppas få någon alls förrän tidigast i januari.

Inskolningen gick bra, förutom att M fick kräksjukan efter två dagar och efter det vägrade han plötsligt äta annat än burkmat. Det höll i sig, mer eller mindre, tills i måndags.
Han åt lite vanlig lunch de sista två dagarna före jul också, men annars fick vi lämna en matburk som de kunde ge honom.

Hur som helst. Han har gråtit vid nästan varje lämning och jag med, fast det har gått bättre och bättre för mig och sämre och sämre för honom. Och även om de säger att det snabbt går över när jag har gått, så har det varit hemskt. 

Han har även gått igenom något slags utvecklingsfas under den här perioden med arga skrikattacker, dramatiska kast med huvudet och kast med allt möjligt faktiskt - mat, flaskor, leksaker.

Men! Den här veckan har det gått så himla bra. Igår och idag har han slukat TVÅ portioner lunch på förskolan (han äter själv - vägrar låta ngn mata) och idag grät han inte alls när jag lämnade. När jag gick stod han på gården i sin overall med några kompisar och väntade på att pedagogen skulle hämta en boll, hur nöjd och förväntansfull som helst. Och jag log hela vägen till jobbet.

Och, gulligast: sedan igår somnar han också själv, utan insomningshjälp från pedagogerna - och idag berättade de att han hade legat och hållit hand med killen som sover bredvid, innan båda somnade.

Så: det går fantastiskt bra på förskolan hittills och nu sitter han lugnt bredvid mig och äter lax och potatis med sked och gaffel. Inga kast med varken huvudet eller maten, inga skrik.
Tänk vilken skillnad en månad, och diverse skrikiga, påfrestande faser, kan göra.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: