torsdag, februari 02, 2012

egen säng

5
Den fina pyjamasen är en julklapp från bästa M och T. Tack igen, gulliga ni!
Han sov i egen säng i natt! Hela natten. Han vaknade 1.20 och 4.50 för att äta, jag matade honom sittande i sängen och lade sedan ner honom igen - och han somnade om. Utan bråk. Helt otroligt. Detta är ett sånt magiskt genombrott att det inte är klokt.

Tackar:

1. De nya rutinerna med ordentliga sovstunder på dagen. De har gjort att spjälsängen nu förknippas med sömn och vila.

2. Snuttefilten, en av mina gamla T-shirtar. Den har under veckan gjort oss sällskap i sängen nattetid, för att dofta mig och sömn, och dagtid har den legat hos honom i spjälsängen under tupplurarna. Och han älskar den, luktar på den, gosar in ansiktet i den - och somnar.

PS. Inser att kommande nätter mycket väl kan se HELT annorlunda ut och han kanske är tillbaka i min säng redan imorgon, men delmål ska firas, tycker jag.

4 kommentarer:

mamma sa...

vad skönt det låter, alla framsteg ska firas!! Du kommer väl ihåg dina snuttisar, Nenne och nutte, nutte var oxå en av mina gamla t-shirtar som var sliten i tunna trasor efter några år ihop med dig.

Sköna Helena sa...

Såklart jag minns dem! Att min tråkiga tischa ska kunna bli lika viktig som Nutte känns overkligt :)

Joanna sa...

man ska fira varje gång man får chansen!
för när vet man när man är helt i mål egentligen? det är man väl aldrig.

t-shirt-knepet lät mkt smart, det ska jag lägga på minnet.
jag hade alltid en filt som min mamma virkat till torsten, innan han kommit, för jag tänkte att det skulle vara trevligt med mammalukt.
men sen var det fortfarande så gassande varmt när han föddes, så den där filten behövdes ytterst sällan.
men nu!
t-shirt-mys med mammalukt.

Sköna Helena sa...

Japp, T-shirtknepet funkar! Funderar dock på att klippa sönder den lite, i flera delar, så att den inte blir så stor och så att han slutar vakna med armen instucken i ärmen på T-shirten och utan möjlighet att komma loss...