fredag, april 20, 2012

frågor från joanna

- Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.
- Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
- Create 11 new questions for the people you tag to answer.
- Go to their page and tell them they’ve been tagged!
- Do not tag back to the person who has already tagged you.




Jag har fått 11 frågor från Joanna. Och jag älskar både utmaningar och listor, så här kommer mina svar:

1. Om du fick göra dig det finaste du kunde, hur skulle det bli?
Litegrann som jag orkade göra nästan varje dag innan jag fick barn, eller innan jag blev tjock av graviditeten: Sminka mig ordentligt, med eyeliner och allt. Ta på mig en färgglad, vippig klänning med smal midja och stor kjol. Le hela dagen för att jag skulle ha sovit hela natten och därför vara pigg nog att vara glad nästan jämt. Om jag skulle lyckas med alla de där där fd vardagligheterna skulle jag vara så nöjd. Ytliga ting gör en sällan lycklig, men om den här sur-rynkan som börjar sätta sig mellan ögonbrynen blir kvar, så blir jag lite mindre lycklig i alla fall.

2. Var vill du vara?
På en picknickfilt på en grön gräsmatta med sol ovanför huvudet och inga måsten eller orosmoment så långt hjärnan kan tänka.

3. Kanel i kaffet, vad tycker du om det?
Onödigt. Kaffe är så gott utan andra tillägg än mjölk.

4. Vad har du i ditt förråd som du hellre skulle ha i lägenheten?
Oj. Jag vet knappt vad som finns i våra förråd (vi har två!). Men fick jag välja så skulle jag gärna vilja ha hela min garderob här inne, istället för att byta förvaringsplats varje säsong. Fast egentligen har jag nog fler saker i lägenheten som jag önskar fick plats i förråden än tvärtom.

5. Om du inte bor där du bor nu, var skulle du då välja att bo?
Paris. Oj, det där kom så spontant att jag inte hann tänka igenom det riktigt! För skulle vi flytta skulle vi med största sannolikhet inte alls flytta till Paris, men tydligen är det dit jag vill. Eller önskar att jag ville - och vågade.

6. Vad tycker människor om hos dig?
Att jag är glad och kan vända det mesta till något positivt. (Yack!)

7. Vad skulle du bjuda mig på, om jag kom och hälsade på? (Mat, lek, äventyr…)
Först ett glas med något lyxigt och bubbligt i och sedan något grillat (för det är sommar och vi grillar på vår gård). Sedan skulle vi nog mest sitta och prata med varsitt glas rött i handen medan barnen lekte alldeles snällt bredvid på en jättetjock filt. Kanske inte så äventyrligt, men himla trevligt.

8. Vilka är dina favoritskor?
Så svårt! Jag har ett antal älskade klackar - särskilt de som går att dansa i och är fina samtidigt. Men mina favoritskor just nu är ändå ett par vita, nya för säsongen, Converse. Snygga, men platta och bekväma.

9. Vad lagar du för mat om det ska gå snabbt?
Lasagne. Halvfabrikat, man blandar bara köttfärs med såsmix, mjölk och vatten och så in i ugnen - klart! (Lättja är nog min bästa dödssynd.)

10. Har du fantiserat om att heta något annat? I såna fall vad?
Under en period när jag var yngre ville jag heta Tintin. Kanske för att han (den tecknade journalisten) var min idol? Kanske för att det kändes coolt med ett unisexnamn? Jag minns inte.

11. Det är vår nu, och snart är det sommar. Vad är det roligaste du ska göra i sommar?
Börja jobba! Och ha semester på Västkusten. Och innan jag börjar jobba, sista veckan i maj, åker vi till Grekland.

Så, här kommer mina frågor till Anna, Hanna, Fatima, Charlotta, Melody, Ida och Ann. (Jag vet, bara sju personer, men det var inte så lätt att hitta bloggar som - än så länge! - inte redan har svarat på frågor från andra. Den här 'utmaningen' tycks ha snurrat ett tag bland bloggarna jag läser.).

1. Om du fick vakna upp som någon annan för en dag, vem skulle du vilja vara?
2. Vad är det mest romantiska du har gjort?
3. När grät du senast?
4. När var senaste gången du skrattade högt?
5. Vilken är din favoritstad i världen?
6. Vilken lösgodis är alltid med i din påse?
7. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med hos dig själv?
8. När du blir kär - vad faller du för?
9. Och vad tror du att andra faller för hos dig?
10. Hur är du när du är nyförälskad?
11. Du är en superhjälte - så, vilken är din "superkraft"? (Min är t ex att beställa rätt mat på restaurang.)

Sådärja. Klart. Och
självklart får ni andra också svara, ni som har bloggar eller som inte har det - då är det bara att skriva en kommentar här nedanför istället.

5 kommentarer:

Ann sa...

Kul frågor och bra svarat av dig!! Och hade jag haft en privat blogg kvar så hade jag svarat, men nu måste jag dra någon slags gräns för vad jag skriver om så det blir mest butiksrelaterat. (Och om svårigheterna som aldrig tycks ta slut). Dessutom har ju alla som du säger redan svarat i bloggvärlden känns det som! Har varit askul att läsa allas svar.

Sköna Helena sa...

Ja, jag körde en chansning när det gällde dig - mest för att säga hej och kul att du har en blogg och en butik på gång!

Joanna sa...

åh vad roligt att läsa!
tack för att du tog dig tid.

Joanna sa...

och jo!
bubbel vin och barnen på filt lät helt perfekt.

Sköna Helena sa...

Joanna: Ja, vi kan väl se till att göra verklighet av de planerna en dag?