fredag, september 19, 2008

att vara en inspirationsblogg

Känner att jag vill skriva en liten kommentar till Almas fina inlägg Att vara eller inte vara en modeblogg.
Och nej, jag har väl egentligen aldrig skrivit direkt om mode. Shopping, på sin höjd, och då framför allt budgetshopping. Men inte mode, som jag definierar mode. Jag kan väldigt lite om mode. Jag är intresserad, jag gillar modetidningar, men inte för specifika kläder och skor och väskor, utan just för – inspirationen. Och det är det jag vill ge mina läsare här. Inspiration. Inte inspiration till att köpa nya saker utan, som kloka Alma också säger, inspiration till att vara kreativ. Att hitta nya sätt att uttrycka sig.
Mode är så mycket mer än shopping. Och så mycket mer än kläder. Det reflekterar samhället och dess strömningar och trender och den delen av mode fascinerar mig verkligen. Men jag läser hellre de reflektionerna hos dem som är pålästa och kunniga och dessutom kan sin historia, som kan se paraleller och strömningar i relation till andra. Få "modebloggar" kan det. (Hotspot är en och hon imponerar ofta på mig.)
Men nej. Min blogg, och Almas blogg, går nu under namnet inspirationsbloggar. Och jag hoppas verkligen att ni som kikar in här då och då blir inspirerade och får lust till kreativitet – det var därför jag startade Sköna Helena från början och därför jag fortsätter.

2 kommentarer:

Sophie sa...

HURRA! Du och jag- längst fram i karavanen; våga vara/läsa Inspirationsbloggar ;)

Sköna Helena sa...

Alma: Hahaha - us against the (blog-)world!